Arhívum
- március 2018
- február 2018
- január 2018
- március 2016
- február 2016
- január 2016
- december 2014
- november 2014
- október 2014
- augusztus 2014
- április 2014
- március 2014
- február 2014
- január 2014
- december 2013
- november 2013
- május 2013
- április 2013
- március 2013
- február 2013
- január 2013
- december 2012
- november 2012
- szeptember 2012
- augusztus 2012
- július 2012
- június 2012
- május 2012
- április 2012
- március 2012
- február 2012
- január 2012
- december 2011
- november 2011
Legutóbbi bejegyzések
- Vastagodás típusok fásszárú egyszikűeknél
- A halofita növények sókiválasztása
- Ahol a víz minden cseppje kincset ér
- Összeboruló sárkányfák alagútja
- Guilin – a kúpkarsztok mesevilága
Legutóbbi hozzászólások
- site - A rejtelmes mangrove birodalom
- rgtbtujninuj - A rejtelmes mangrove birodalom
- Meszes-Tóth Eszter - A Taxus és a taxol
- Lukács Ferenc - A mikorrhiza
- A - Alaktan/ levél / – levélerezet
Összeboruló sárkányfák alagútja
A Le Jardin d’Essai du Hamma Algéria híres botanikus kertje. A főváros Keleti részén az Arcades-hegy lábánál a Hamma Öböl/ Bay of Hamma/ körzetében sajátos védett mikroklímájú területen helyezkedik el a Földközi-tenger és a hegyvidék között. A városi botanikus kertekhez viszonyítva szokatlanul nagy területen közel 58 hektáron sétálgathatunk a csodálatos komplexumban, amelyet a városi metróval közvetlenül is könnyen elérhetünk a Jarden d’ Essay megállótól.
1831-ben az akkori francia városvezetés kezdeményezte a part menti mocsárvidék lecsapolását a főváros Hamma nevű városrészben/ a körzet mai neve Mohamed Belouizdad kerület/. Avisard tábornok a város ideiglenes kormányzója 1832-ben írta alá az itt létesítendő akkor még csak öt hektáros kert alapító okiratát. Az intézmény megalakulása pillanatától egy többfunkciós komplexum, amelynek fontosabb botanikai egységei manapság: a bemutató növénykert, a napjainkban mintegy 20 hektáros arborétum, egy növényszaporító részleg, és egy modern mezőgazdasági oktató és tudományos kutatóintézet.
1837-re a kert területe már 18 hektár. Az állatkertet 1900-ban hozták létre. Joseph Ange kezdeményezésére, aki a párizsi múzeum igazgatója volt. 1914-ben a Hamma kert közkert lett. 1930-ban kezdték kialakítani a hegy oldalában épült Nemzeti Múzeumot és a mezőgazdasági oktató és kutató intézetet. A Második Világháború jelentős károkat okozott a növényállományban és az épületekben. A kert helyreállítása 1946-47-ben megtörtént és ettől kezdve a nemzeti örökségi helyszínként szerepel. A polgárháború idején a kertet 1993-ban bezárták. A nyilvánosság számára. hivatalosan újra 2009-ben nyitották meg. Jelenleg a kert évente több mint egymillió látogatót fogad.
A lenyűgöző méretű kertben az árnyas, hűvös sétányokon pompás fikusz, pálma és platánsorokon sétálva, vagy a díszes szökőkutak mentén megpihenve tapasztalhatjuk, hogy rengeteg család látogat ide. Itt bőven van hely, ahol végre szabadon szaladgálhatnak, játszhatnak, akár focizhatnak is a gyerekek, és a nagyváros nyüzsgésétől, a rohanástól mentesen társalkodhatnak a felnőttek.
A kertből egyszerűen elérhetünk egy felvonóhoz, amely eljuttat a park felett emelkedő Mártírok Emlékműhöz a Riadh el-Feth-hez. A város fölé magasodó közel 100méteres karcsú vasbeton építményt a nyolcvanas években a kanadaiak építettek az algériai forradalom áldozatainak emlékére. A felvonó és az emlékmű környéke pazar kilátást nyújt a kertre, a kikötőre, az ötmilliós fehér metropoliszra és a Földközi-tengerre.
Ahogy belépünk a kertbe szinte azonnal látható a kert főtengelye a tenger felé haladó tágas sétány, amely két részre osztja a területet. A nagyobb rész az un Francia Kert, amely nevéhez illően francia stílusjegyeket visel számos mediterrán növénnyel elegyítve. Az Angol Kert jobban megőrizte angolos jellegét több árnyékos fasort rejt, a közöttük található dús növényzet gyakran egy természetes vegetáció látványát kelti.
A kert legtöbbet fotózott, szinte minden látogató által felkeresett fasora egy sárkányfákkal szegélyezett árnyas sétány. A két oldalról összeboruló ágak természetes zöld alagútjában egy séta valóban feledhetetlen élmény!
A szubtrópusi éghajlatot kedvelő sárkányfák/ Dracaena nemzetség/ a babérlombú erdők alsó szintjének, az úgynevezett cserje formációnak leggyakoribb fái különösen a Földközi-tenger szigetein: a Kanári-szigeteken, a Zöld-foki Köztársaság területén, Madeirán, az Azori-szigeteken. Lokális reliktum fajként ismertek pl Dél-Marokkó nyugati partvidékén, vagy a Jemenhez tartozó Szokotra szigetén. A D. americana Mexikótól Costa Rica-ig honos,
A szubtrópusi dracénák (Dracaena) nemzetségébe örökzöld fák, cserjék tartoznak. Az APG II rendszerben a molekuláris genetikai vizsgálatok, illetve az összenőtt lepellevelek, a kétkörös 6 porzó és a kevés magvú bogyótermés alapján napjainkban a csodabogyófélék (Ruscaceae) családjába soroják őket. Mintegy negyven, főként óvilági trópusi cserje vagy fafaj tartozik ide, amelyek közül többet dísznövényként is tartanak. A sárkányfa a törzs sérülésekor kicsorgó vörös színű, ragadós polifenol vegyületeket tartalmazó nedvről kapta a nevét.
Az egyszikű fa törzse fiatal korában szürke, sima felületű, később kívül egyenetlen, lemezes belül szivacsos-rostos. 12 méternél ritkán nő magasabbra, a korona jellegzetes ernyőformájú. Lassan növekszik, tízévente mintegy egy métert. Üstökben álló, fehér vagy vöröses szegélyű, kardszerű levelei 3–5 cm szélesre és 40–60 cm hosszúra nőnek, a végük gyakran igen hegyes. Illatos, krémfehér virágai kora nyáron nyílnak hatalmas elágazó fürtvirágzatban. A kétivarú virágokban 6 porzó- és 3 termőlevél található, a 6 lepellevél rövid, harang alakú csővé forrt össze. Az 1-3 magvú, gömb (illetve az ajgal alfajé szabálytalan) alakú, sárga bogyótermés nyár végére érik be. A 6–8 mm-es, világosbarna magok 25 °C-on két hónap alatt kicsíráznak.
A növények törzse első virágzásukig (15-30 éves korukig) magányos, az elágazások a hajtáscsúcson a virágzat elszáradása, majd lehullása után alakulnak ki. A keletkező 5-10 új hajtás mind saját végálló üstököt, levélcsokrot növeszt, a fokozatosan így kialakuló elágazások alakítják ki a sárkányvérfa sajátos, ernyőszerű lombkoronáját. A sárkányvérfára az egyszikűek között ritkaságként jellemző, hogy, a növény másodlagos megvastagodásra képes. Az itt fellépő speciális növekedési formát „dracaenoid” megvastagodásnak nevezik: a kéreg alatti merisztéma befelé, a törzs tengelye irányában termeli a szállítónyalábok és az alapszövet elemeit, míg kifelé a kéreg elemeit gyarapítja.
Lassú növekedésük miatt a másodlagosan vastagodó, elágazó törzsű üstökösfák közepes vagy kis termetűek maradnak. Egyes példányaik akár ezer évig is elélhetnek. Koruk nehezen becsülhető, mivel a szivacsos-rostos szerkezetű törzs nem képez évgyűrűket; az életkor meghatározásában a virágzások gyakorisága (évesnél ritkább), illetve a korona elágazások száma szolgálhat támpontul.
Kategória: A Természet Világa, blog
Címke: Algír Botanikus Kert, Dracaena, Dracaena szár keresztmetszet mikroszkópos kép, dracaneoid szárvastagodás, Hamma Botanikus Kert Algír, Le Jardin d'Essai du Hamma, Mártírok Emlékműve Algír, Riadh el-Feth Algír, Sárkányfa, Sárkányvérfa
Összeboruló sárkányfák alagútja bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Ingapirca
A Cuencától 40 kilométerre északra elhelyezkedő Ingapirca – Ecuador legnagyobb romvárosa/az Ecuador-i Machu Picchu/ – hasonlóan a legtöbb korabeli inka romvároshoz aránylag kis területen található. Ráadásul csak nyomokban tartalmaz inka épületeket a központi Nap Templomon kívül. Számos egyéb itt álló rom épület az inkák előtt ezen a területen élő népcsoport a kecsua nyelvet beszélő canari/kanari törzs alkotása, törzsi kultúrájának emléke. Állítólag erőd vagy katonai állomás volt egykor ez a komplexum, bár sok női holttestet is találtak az itt feltárt sírokban.
Röviddel a spanyol hódítók megérkezése előtt az inkák uralmuk alá vonták a területet, keveredtek az őslakosokkal. Ezért nem meglepő, hogy Ingapirca az inka és canari építészeti stílusok keverékjegyeit mutatja.. A város Puma és Félhold alakja tükrözi a holdimádó canari civilizációt, míg a Nap templom inka falai szépen mutatják a napimádó inka kultúra hatását.
A canari és inka építészek valószínű együtt építették a várost ugyanolyan típusú kőből , de az őslakosok nem törődtek a pontos illesztésekkel és a felszín finom polírozásával. Az általuk beépített kövek felszíne sokkal durvább és egyfajta habarcsot is használtak a pontatlanul illesztett kövek együtt tartására. Az inka építész polírozta, pontosabban vágta és illesztette a kőzetet, és nem használt habarcsot.
A komplexumot tehát canari és inka mesterek közösen építették az inka főisten Huayna Capac tiszteletére . A város ekkor kapta ma ismert nevét, és érdekes módon a lakosai az egyéni szokásaik nagy részét, hitviláguk fontosabb elemeit külön-külön megtartották. Az inka hatalom mai szóval élve toleráns volt, nem követelte, hogy a canari őslakosok feladják autonómiájukat, pedig vallásuk alapja nagyon különbözött. Az inkák napimádók voltak, a canari emberek pedig a holdat tekintették a fő istenségnek.
A Nap templom, mint minden más inka városban, a legmagasabb pontra épült és tájolása itt is a napjáráshoz lett igazítva. Egy elliptikus épület, amely egy nagy sziklára épült és úgy lett elhelyezve, hogy a napsütéses napokon egy pontos napszakban a fény a templom tetején lévő kis kamra kapujának közepén esik át.Eredetileg a kamrát úgy helyezték el, hogy a beeső napsugárzás átmenjen az ajtó közepén. A Nap Templom tetején elhelyezett kis kamra túlnyomó része mostanra leesett.
A Nap-kultusz éltette az egész országot. Úgy gondolták, hogy személyesen maga a napisten a fián (Manco Cápac) és a lányán (Mama Ocllo) keresztül adta át a civilizáció ismereteit és kellékeit az emberiségnek, minthogy nem tetszett neki az emberi vadság és fejletlenség. Így indította útjára a napisten az inka kultúrát.
A prekolumbián időkre visszatekintve megannyi indián kultúrával találkozunk az inka területeken, melyek közös vonása volt az égitestek tisztelete és a napkultusz. Ennek írásos és egyéb tárgyi emlékeit a hódítók elpusztították, vagy elrabolták. Így vélhetően sok történeti dokumentum, melyek az ősi dél-amerikai indián kultúrák szoláris kultuszainak részleteit tartalmazták, örökre megsemmisült.
Kategória: A Természet Világa
Címke: canari építészet, Ingapirca, Ingapirca ecuador, Inka építészet, Nap templom Ingapirca
Ingapirca bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Ecuador – egy könnyű séta az Egyenlítő mentén
Ecuador egyik legnagyobb nevezetessége és egyben névadója az egyenlítő. Egyenlítő van máshol is, de a vonala szinte végig nehezen megközelíthető dzsungeleken, illetve óceánokon fut végig. Quito az egyetlen kellemes klímájú nagyváros az amerikai kontinensen, ahol az északi és a déli félteke határa kényelmesen felkereshető: maga az ország neve, az Ecuador is innen jön, spanyolul ugyanis a szó azt jelenti, hogy Egyenlítő.
Az Egyenlítő Emlékpark mintegy 20 km-re a fővárostól található park több érdekes látnivalóval szolgál pl a 30 méter magas emlékmű a benne lévő Néprajzi Múzeummal, a planetárium, avagy a quitói Miniatűr-múzeum. A fő attrakció – természetesen egy sárga vonal, a föld középvonala.
A két félgömb határát jelző sárga vonal azonban téves helymeghatározáson alapul. A világ közepét és az egyenlítő pontos vonalát Ecuadorban az amerikaiak mérték ki a legmodernebb GPS rendszerrel. Éppen emiatt a hivatalosan felépített emlékmű nincs jó helyen, 240 méterrel arrébb húzták fel anno, mint ahova kellett volna. Ahhoz képest, hogy a múltban, az inkák korában még nem álltak rendelkezésre komoly műszerek, nem is tekinthető nagynak ez a tévedés.
Lenyűgöző a táj ezen a környéken, a parkot körülölelő hegyekkel, de nem feledkezhetünk meg elkészíteni fényképeinket, ahogyan az egyenlítőn állunk, vagy ahogy egyetlen lépéssel sétálgatunk az északi és déli félteke között.
A sárga vonal mentén remekül lehet demonstrálni néhány érdekes jelenséget: pl az un Coriolis-erőt. Jól látszik, hogy melyik irányba forog a lefolyó víz az északi és a déli féltekén. Északon az óramutató járásával ellentétesen megy le a víz, délen annak megfelelően.. Az egyenlítő vonalán pedig egyáltalán nincs centrifugális hatás, örvény nélkül ömlik ki a víz.
A Coriolis-erő valóban létezik, de csak nagyobb víz- és légtömegek (pl. a ciklonok) mozgását befolyásolja: a lavórból lefolyó vízörvény túl kicsi és túl rövid ideig tart ahhoz, hogy ténylegesen ezen múljon a forgásának iránya. Sokkal inkább gyakran ügyes cselekről van szó, ahogy vélhetően a tojás-egyensúlyozós és a becsukott szemmel egyenes vonalon haladós (az Egyenlítő vonalán nehezebbnek bizonyuló) kísérletek esetében is.
Ugyanakkor talán a legörömtelibb pillanat sokak számára, hogy pontosan az egyenlítő vonalán állva kevesebb a testsúlyunk.
Kategória: A Természet Világa
Címke: Egyenlítő Park Ecuador, Egyenlítő Park Quito
Ecuador – egy könnyű séta az Egyenlítő mentén bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Az „ Ördög Orra” vasútvonal
Az egykor Quito-t Guayaquil-lel összekötő Ferrocarril Transandino ma már csak turista látványosságként üzemelő rövid, de legizgalmasabb szakasza(Inca Trail) az un “Nariz del Diablo” pályaszakasz. Az 1899-től 1908-ig építették és az ország két nagyvárosát összekötő vasútvonalat, elkészítésének idején mérföldkő volt a vasútépítés történetében.
Az Andokban található vasútvonalak gyakorlatilag nem üzemelnek. A turisták általában Alausí városkában szállnak vonatra, azonban néhányan hosszabb Riobambából induló útra is vállalkoznak (ha éppen üzemel).
A Riobamba-Sibambe-Alausi útvonalon közlekedő vonat általában csak a hét bizonyos napjain jár. Az eredeti útvonal legizgalmasabb szakasza az Alausi és Sibambe közötti mintegy 10 kilométeres szakasz, mely során a vonat a Nariz del Diablo (Ördög Orra) meredek szikláján közel 800 métert ereszkedik. Ezen a szakaszon a szerelvény néhány kilométer / órás sebességgel halad és jó néhány visszafordító tarkítja a hegyoldalt
Az útvonal kiépítése rengeteg emberéletet követelt. Erről a vasútvonalról az a hír járja, hogy a világon – több okból is – a legnehezebben megépített vasútvonal.
Egyrészről, mert az Andok láncai között kellett elvezetni a vonalat, másrészről az emberi erőforrás hiánya, és az itt jellemző klíma sem segítette a munkálatokat. A sok esőzés miatt a trópusi betegségek folyamatosan fenyegették a munkásokat és a földcsuszamlások is gyakoriak voltak. Az építkezés legnehezebb pontja az Ördög Orrának nevezett szakasz volt, ahol egy rendkívül meredek emelkedővel kellett megbirkózniuk az építkezőknek.
A munkások körében az a hiedelem járta, hogy az Ördög Orrát a Sátán átkozta meg, mert nem akarta, hogy megépüljön a vasút. Ezt a sok haláleset is alátámasztotta, hiszen az Ördög akarata ellen irányuló minden tettért emberáldozattal kell fizetni. A vasútvonal megépülése után sokan továbbra is inkább gyalog vagy lóval tették meg ezt a szakaszt, mert a vasúton utazók közül többen rosszullétre panaszkodtak a helyszínhez közeledve. Hogy ez csupán a helytől való félelemnek köszönhető, vagy annak hogy valójában megjelent nekik az Ördög, azt talán senki nem tudja biztosan megmondani. Mindenesetre szép kis legenda kerekedett az eseményekből.
Alausí nagyon hangulatos és tiszta, egy tágas térrel a közepén és szűk utcákkal szegélyezett kis város, ami egyértelműen a vonat létezésének köszönheti hírnevét.
Az vasút hegyek-völgyek között, csodálatos vidéken vezet keresztül. Kb 1 óra múlva érkezünk a híres megállóhoz. A vonat innentől kezdve meredeken ereszkedik alá. Itt ér át a vasútvonal az Andokon és 2500 métert kell ereszkednie a tengerpartig tartó 80 km. alatt!
A pálya az Alausi alatt lévő völgyben egy folyómedert követve halad tovább. Egy pontnál viszont a szintesés már túllép egy vonat képességein. Hamarosan már csak magasról követhetjük a medret, majd elfogy alólunk a hegy. Itt túl meredek minden hegyoldal, nem lehet csak úgy lejönni róla. A vonat más eszközökhöz folyamodik. Elmegy a hegy széléig, majd visszafelé kezd gurulni egy másik pályán, immáron egy szinttel lejjebbre. Ezt még egyszer meg kell ismételnie ahhoz, hogy leérjünk a völgybe. És ezzel meg is érkeztünk a végállomásra. Ez a hegyorom, illetve a rajta levezető vasútvonal a Devil’s Nose. Egy világvége hely egyébként. Mert habár itt jelez a térkép egy falut, de annak csak romjait látjuk. Út sehol, és ember se rajtunk kívül. Szerencsére a vonat azért majd visszahúz bennünket Alausiba, és csak ott kell leszállnunk véglegesen. Megállunk az oromtól 1km-re, és majd mindenki lekászálódik a szerelvényről.
Majd egy órát állunk itt míg a vonat visszaindul. Mivel itt tolatni hosszabb távon nem egy életbiztosítás, még az emelkedő előtt egy kitérőnél a vonatot újrarendezik. Így lesznek az elsőkből utolsók, utolsókból meg elsők. A visszaút újabb fotózási lehetőségeket kínál. A városhatárnál a sínpár elég meredeken kezd emelkedni. Ezt már a mozdony sem bírja szó nélkül, és gyakran visszacsúszik, mire képes leküzdeni az emelkedőt. A régebbi kocsik nem légfékesek, hanem egy-egy vasutas fékezi azokat a kocsik végén a tetőn ülve, egy nagy kerék elforgatásával.Visszacsúszáskor nekik kell megfogni a szerelvényt, majd a mozdony újbóli nekifutásakor lassan de időben útjára engedni.
Kategória: A Természet Világa
Címke: Andok vasút, Inca trail, Nariz del Diablo, Ördög orra pályaszakasz
Az „ Ördög Orra” vasútvonal bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Constantine – a hidak és szurdokvölgyek városa
Kaszentína vagy Constantine nagyváros Algéria északkeleti részén, az azonos nevű tartomány székhelye. Lakossága 448 ezer fő volt 2008-ban, az agglomerációs övezetében kb. 1 millióan élnek. Algéria 3. legnagyobb városa. Kereskedelmi központ, iparváros (cement-, élelmiszer-, textil-, gépipar) és jelentős közlekedési csomópont.
A félmilliós nagyváros festői környezetben fekszik. A hegyekből lezúduló vizek által formált szurdokok feletti sziklákon épült, 600 méter magasan. Az egyes városnegyedeket különböző stílusú és funkciójú hidak kötik össze. Gyakran nevezik Constantine-t a hidak városának is.
A Nagy Konstantin római császárról elnevezett városban található Algéria egyik legszebb hídja is, a Sidi M’Cid, de van jó pár klasszikus közúti híd, sőt acélsodronyból készült gyalogos függőhíd is. A környező és távolabbi nagyvárosokba jól kiépített közút vezet és vonat jár.
A várost Nagy Konstantin római császár építtette a Numidiai Királyság ősi városának, Cirtának a helyén, amelyet a rómaiak Kr. u. 311-ben leromboltak, mivel az megtagadta az adófizetést. Innen ered mai neve.
A Római Birodalom bukása után a vandálok foglalták el, később Bizáncé lett, majd 710-ben az arabok foglalták el, akik a nevét Kaszentínára változtatták. A 12. században egy virágzó város, amely az észak-olasz városállamokkal kereskedett. A 16. században oszmán-török, majd a 19. században francia fennhatóság alá került.
Történelmi emlékei közül számos épülete a római hódítások előtti időből származik. Itt maradtak meg Észak-Afrika legjelentősebb pun építőművészeti emlékei.
Kategória: A Természet Világa
Címke: Constantine-Algeria, Kaszentina-Algeria
Constantine – a hidak és szurdokvölgyek városa bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
El Kantara – a sivatag kapuja
El Kantara hatalmas sziklák közül bukkan elénk. Hosszú ideig az egyik legfontosabb kereskedelmi csomópont volt Algériában. Egy stratégiai átjáró a Szaharába: káprázatos szorosok, szakadékok és lenyűgöző hegyek uralják a tájat. Igazi fotós paradicsom!
A Római kor óta lakott vidék, amit a környéken található romok is bizonyítanak. A lenyűgöző még az ókorban épült ma is átkelőként szolgáló kőhídja. Az elbűvölő El Kantara oázist az ókorban „Herkules cipője” néven is emlegették.
Az oázist közrefogó hatalmas hegyvonulatok, az alattuk zöld szőnyegként elterülő pálmaligetek és a mindezt középen kettészelő folyó együtt alakítják a táj szépségét. Láthatjuk itt a római kor számos hagyatékát és azt római hidat, melybe III. Napóleon belevésette nevét és arcmását, ezzel állítva emléket az oázisban tett látogatásának.
Az oázisnak is nevet adó El Kantara közel 10ezer lakost számláló oázisközpont-kisváros az Aures hegység szélén fekszik. Biskra és Batna között félúton található Neve az arab híd szóból származik.. A vidéket vízzel ellátó forrás a Skhoun a legnagyobb vízhozamú a régióban. Az éghajlat hideg télen és forró nyáron. A város átszeli a 3.számú Algéria autópálya és a Batna-Biskra vasútvonal.
Első lakói az itt letelepedett berber törzsek voltak. A Kr.u. első században a rómaiak érkeztek a térségbe, később arabok települtek ide, majd következtek a muszlim hódítók.1844-ben a francia hadsereg elfoglalta a régiót.1955-56-ban a függetlenségi harcok idején a környéken ádáz harcok dúltak. A konszolidáció idején a körzetet több részre osztották: Ouled Ali Ha mhamed, Ouled Belli és Ouled Mhamel.A városkomplexum lakossága fiatal, 60% -uk életkora kevesebb, mint 30 év.
El Kantara természeti szépségei mellett gazdag történelmi örökséget őriz. A Dachra Dhahraouia és Casbah ókori római kori múzeuma és a kőtár nemzetközi hírű. Emellett El Kantara természeti szépségeinek irodalmi szövegek és értékes képzőművészeti alkotások állítanak emléket.
Kategória: A Természet Világa
Címke: El Kantara, Skhoun források-Algéria
El Kantara – a sivatag kapuja bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Lalibela sziklába vájt templomai
Lalibela, a „13. század Jeruzsáleme” vulkáni tufába vájt 11 templomával egyedülálló örökséget őriz. A Wollo provinciában található település 2500 m-es tengerszint feletti magasságban fekszik, és 8484 lakója van (az 1994-es népszámlálás adata), akik közül csaknem mindenki az Etióp Ortodox Egyház tagja.
A kisváros világszerte híres tizenegy monolitikus templomáról, amelyek – túlnyomórészt a többszintesek kivételével – vörös bazaltlávába lettek kifaragva. A templomok építése a 12-13. században, a Zagve dinasztiához tartozó Gebra Maskal Lalibela császár uralkodásának idején kezdődött, akit Szent Lalibela néven is emlegetnek. Valószínűleg összességében mintegy 100 év kellett az építéshez. Ma ezek a templomok a Világörökség részét képezik.
Lalibela Etióp Ortodox Egyháza hosszú múltra és hagyományra tekint vissza, és sok etióp keresztény számára fontos zarándokhely. Ahogy Egyiptomnak a piramisok, úgy Etiópiának a lalibelai sziklatemplomok jelentenek világraszóló kincset. Tizenegy földalatti templom, mind a sziklába vájva; senki nem tudja hogyan készültek, bár a legenda szerint az angyalok keze van a dologban. Mindegyik templom más és más méretű, némelyik kifejezetten hatalmas, és lenyűgöző. További földalatti folyosók, átjárók és udvarok csak azért készültek, hogy összekössék Isten földalatti házait. Ezer éve zajlanak itt az ortodox szertartások, és semmi sem utal arra, hogy az elkövetkező ezer évben ez máshogy lesz!
A minden oldalról zord hegyekkel körülvett Lalibelában olyan érzése támad minden utazónak, mintha több évszázadot repült volna vissza az időben. Etiópia egyik legnagyobb turisztikai vonzereje ebben a 11 monolitikus 13. századi templomban, az úgynevezett Új Jeruzsálemben rejlik. A 2630 méter magasan fekvő kolostorváros elszigetelt és távoli, ennek dacára máig fontos zarándokhely, ahová egyre többen látogatnak el.
Lalibela templomait a természetes sziklaágyban faragták ki, így azok teteje a talajjal egy szintben húzódik. Az építmények egy részét teljesen elfedik a mély árkok, míg mások barlangok mélyén rejtőznek. A templomokat alagutak és keskeny átjárók komplex labirintusa kapcsolja össze egymással, bennük kriptákkal, mesterséges üregekkel, keskeny járatokkal, tágas barlangokkal.
A 11 templomot egy évszázadon belül építették, mely igen gyorsnak számított annak idején, így nem véletlen, hogy a legenda úgy tartja, hogy a templomokat valójában nem is emberek, hanem az angyalok emelték. Az mindenesetre biztos, hogy több tízezer munkás dolgozhatott egyszerre a templomokon. A lenyűgöző Bet Medhane Alem a legnagyobb templom, alapterülete 33×23 méter, magassága (illetve mélysége) nem kevesebb mint 11 méter. A vele földalatti összeköttetésben álló Bet Maryam templom kisebb, de díszítésben talán szebb nála.
A templomoknak nem csak az építési módszerei ismeretlenek előttünk, de az ok is, amiért a sziklába vájták ezeket. A Bet Amanuel rendelkezik talán a legszebb faragásokkal Lalibela templomai között, míg a Bet Merkorios templomban egy 15. századi freskóban gyönyörködhetünk..
A templomcsoport környékén minden hely biblikus elnevezésre utal: a közelben Jordánnak nevezett folyó folyik, az egyik helyen megtekinthető Ádám sírja, a közelben pedig a Sion-hegy magasodik… Egyértelmű, hogy a szándék egy második Jeruzsálem felépítése volt.
A Kebra Nagaszt/ az Etióp népi eposz/ szerint etiópia császárai a bibliai Salamon király leszármazottai. Amint az a Bibliában olvasható (Királyok I. könyve, 10. rész, ill. Krónikák II: 9), Sába királynője meglátogatta a bölcs Salamont, a zsidók királyát. A Kebra Nagaszt szerint azonban egyszerű látogatásnál több is történt, aminek a végeredménye az lett, hogy Sába királynője, Makedá, Etiópiába hazatérve kilenc hónap múlva fiúgyereknek adott életet. A fiú, Menelik tizenéves korában útra kelt, hogy meglátogassa apját Jeruzsálemben. A látogatás megint csak több volt közönséges találkozásnál, minthogy annak végeztével Menelik és barátai (isteni sugallatra) egyszerűen ellopták a zsidók Frigyládáját, amely Isten és választott népe közötti szövetséget jelképezi. Hazatérve Menelik lett Etiópia első császára (a birodalmon addig nők uralkodtak).
A történetből két igazán lényeges következtetés adódik. Egyfelől döntő a trónöröklés kérdésében, hiszen csak Menelik leszármazottai formálhatnak jogot az uralkodásra. Másfelől a Frigyláda Isten akaratából Etiópiába került, vagyis Isten az új Jeruzsálemet Etiópiában építi fel, ezért az etiópok hazájukat kezdték „új Szentföldnek” tekinteni. Talán ez lehetett az épületkomplexum építésének hátterében.
A később Etiópiába érkező katolikus misszionáriusok borzadva tapasztalták, hogy a magukat kereszténynek tartó Etiópok számtalan „zsidó” szokást gyakorolnak6 körülmetélés, szombat megtartása, zsidót isztálkodási és étkezési szokások stb/. Ebből származott az a magát sokáig tartó feltételezés, miszerint az etiópok a kereszténység felvétele előtt zsidók lettek volna.
A templomokat ezután a papok egymást követő nemzedékei tartották életben, akik megőrizték a díszes felületeket és a kéziratokat. Az út felől tekintve a komplexum szinte láthatatlan, a horizontot pedig az Abuna Joseph-hegy 4200 méter magas tömbje uralja.
A sziklába vésett templomairól híres város Etiópia első számú látványossága. Csak találgatni lehet hogy építtetői miért választották a sziklavájás nehéz és hosszadalmas munkáját egyszerűbb módszerek helyett. A zsidó és pogány szokásokat is használó etióp kereszténység különös tisztelettel imádja Szűz Máriát, a neki szentelt templom a hívők egyik legkedveltebb imahelye
Kategória: A Természet Világa
Lalibela sziklába vájt templomai bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
A Hauran bazaltfennsík
Haurán Szíria vulkánikus vidéke a fővárostól Damaszkusztól D-re a Hermon hegységből fakadó vizek öntözte széttördelt lávamezőket és kisebb nagyobb vulkáni kúpokat tartalmazó terület. Mezőgazdaságát tekintve termékeny vidék, Szíria éléskamrája.
Már az Ókorban virágzó mezőgazdaság és kereskedelem jellemezte ezt a vidéket. A történelem viharos hadi útjai inkább a Földközi tenger partja mentén húzódtak, a Hermon hegység oltalmában a viszonylagos békében a helybeliek nyugodtan művelhették kertjeiket és építkeztek. Nagyvárosaik palotáinak és intézményeinek építéséhez a környéken mindenütt bőségben található fekete bazaltot is felhasználták. A kőzet ugyan nehezebben megmunkálható, mint a régi korok kedvelt építési alapanyaga a mészkő, ellenben sokkal ellenállóbb! A fennsík ókori városaiban az épületek statikailag fontos alapjai és a tartószerkezetek általában bazalból, a pompás díszítések pedig importált mészkőből, vagy helyi vulkáni tufából, esetleg homokkőből készültek. Bazalt építőanyaguk miatt már az Ókorban „Fekete Városok”-nak nevezték Hauran nagyobb városait: Ezraa-t, Shahba-t, Qanawat-ot és a régió fővárosát Bosra-t.
Hála a terület helyzetének és az ellenálló építőköveknek a régi épületek jó megtartásban maradtak fenn és sajátos hangulatban együtt élnek a mai lakóépületekkel. Bosraban sok helyen az utca egyik oldalán ókori paloták, a másik oldalon mai lakóépületek sorakoznak. A hatalmas bosrai amfiteátrum 15000 személy befogadására volt alkalmas.
Tiszteletre méltó építész szaktudás kellett a felépítéséhez, hiszen a nézőtér a rómaiak gyakori szokásától eltérően nem domboldalnak támaszkodik, hanem teljesen sík területen áll immár csaknem kétezer éve jó állapotban. Hasonlóan bámulatot váltanak ki az Al Souidaai ásatásokból előkerült remek mozaikok és szoborportrék.
Damaszkuszból a „Fekete Városok” felé utazva még Sahba előtt találjuk a természet és emberi tevékenység különös csodáját: egy külszíni grafitbányát egy vulkáni kúp megbontott oldalában. A grafit a természetben számos helyen előfordul és hosszú ideig csak ásványi eredetű grafit volt forgalomban. A grafitbányák azonban általában felszín alattiak és semmit sem mutatnak a grafit sajátos szerkezetéből. A Hauran-i külszini bánya grafitsziklái, fekete függőleges oszlopcsoportjai, omladékai és onladékai utópisztikus látványt nyújtanak. Mintha egy másik, egy grafit alapú bolygón lennénk! A lomha tapadós grafit mindent feketére színez, mindent bevon amihez csak hozzá ér. De nagyon konzervatív, mindig helyben marad, így nem száll a fekete szénpor semerre. A Hermonból alázúduló szélviharok üres kézzel mennek tovább.
A mai Sahba ókori nevén Philippopolisz városát a Hauran vidékről származó római császár Arab Fülöp/Phillippus Arabs/ alapította családi kultuszának ápolása és talán későbbi temetkezése céljára. Az ambiciózus építkezés rövid uralkodását/244-249/ követően halála után félbemaradt, a városka pedig sosem ért el nagy jelentőséget. Eusebius ókeresztény író szerint Philippus Arabs volt az első keresztény vallású császár a Római Birodalom trónján, de ezt a megállapítást a történészek megkérdőjelezik. Mindössze annyi bizonyos, hogy a császár fokozott türelmet gyakorolt az új vallás követői iránt.
Sahba mindmáig megőrizte az ókori városszerkezetét, így pl. a mai főút a hajdani felett húzódik. Számos helyen a rómaiak által épített kövezet van máig is használatban. A városfalaknak már csak a körvonalai láthatóak helyenként, az idők során az ókori kapuk is beomlottak, de a déli és az északi kapukat részben restaurálták. Az utakat díszítő oszlopsorok is eltűntek az idők folyamán, bár helyenként egy-egy kerítésbe vagy házba építve néhány oszlopdarab még látható. Viszonylag jó állapotban maradt meg a fórumon levő, közelítőleg négyzetes alaprajzú, észak felé impozáns bejárattal nyíló, egyébként puritán külsejű templom. A díszeiktől és szobraiktól már megfosztott templom tetejére vezető belső lépcső megmaradt, így innen jó rálátás nyílik a fórumra és a szintén jó állapotú színházra. Az ókori Philippopolisz városnak alig 42 méteres átmérőjű, kicsiny „theatruma” volt az utolsó, amit a rómaiak a keleti tartományaikban emeltek.
A híres fürdő a mini színháznál sokkal romosabb, csak néhány boltíve áll még, de az alapterülete meg a függetlenül álló pillérei. alapján képet alkothatunk a terjedelmes komplexumról. A fürdő közelében egy ókori villa alapjaira épült a „Sahba Múzeum”, ami helyi leleteket mutat be. Ezek közül Philippus Arabs császár potrészobra, illetve a házban talált, rendkívüli szépségű mozaikok a legkiemelkedőbbek. A múzeumot úgy építették, hogy a mozaikok megmaradtak eredeti helyükön, és fölülről lehet csodálni őket. Fantasztikus minőségben maradtak meg, ábrázolásaik pedig gyönyörűek. Hat padlórészlet látható, köztük egy Thétisz, egy „Ariadné és Dionüszosz esküvője”, illetve egy állatoknak muzsikáló Orfeusz a leghíresebbek, – a másik három kevésbé látványos, de azok is rendkívüli szakmai tudásról és művészi színvonalról tanúskodnak.
Ezen a tájon áll a híres ókori város a régió egykori és mai fővárosa: Bosra. A Nabateusok alapították /híres városuk a jordániai Petra ide már egészen közel van/, de virágkorát a rómaiak idején élte. A szomszédos Sahbából származó császár: Arábiai Fülöp( Arab Fülöp – Philippus Arabs) rövid uralkodása idején/244-249/ sokat tett a Haurán környéki városokért. Bosrának pénzverési jogot adományozott és a várost metropolis rangra emelte. A település gyorsan fejlődött, hamarosan a környék legfontosabb kereskedelmi központjává nőtte ki magát. A VII. században az iszlám prófétája, Mohamed is megfordult itt, azóta mutogatják a város szélén álló egyszerű házat, melyben egy egész estét átbeszélgetett egy Bahira nevű keresztény szerzetessel. Az iszlám hagyomány azt is feljegyezte, hogy a szerzetes meglátta benne az Isten küldöttét. A város határában megbúvó remetelaknál, a szent életű Bahira jósolta meg egy 12 éves kisfiú nagybátyjának ( Kr.u. 538 ), hogy a gyermek lesz a Föld utolsó prófétája. Ez a gyermek volt a későbbi Mohamad próféta, aki az iszlám vallást terjesztette el az egész arab világban. A sors különös érdekessége, hogy alig egy évszázaddal később( Kr.u. 634) a próféta lobogója alatt egyesült arab seregek éppen a bosrai csatában hódították meg egész Szíriát. Bosra volt az első szír város amely áttért az iszlám hitre. A város egészen a XVII. századig jelentős állomása volt a Mekka felé tartó karavánoknak.
Bosra napjainkig folyamatosan élő lakott város. Az ókori romok között mai házak, középületek, mecsetek ékelődnek egy-egy korinthoszi oszlopsor, egy egy római palota maradványai közé. A római kor macskakövein mai napig járnak iskolába, bevásárlásra, vagy a pénteki imára a helybeliek /ilyenkor jut az ember eszébe, vajon a mai autópályáinkat 2000 év múlva fogja-e valaki bármire is használni…/. A nehezen megmunkálható sötét színű bazaltból kifaragott finom díszítések még a laikus szemlélőt is elkápráztatják.
Ám az igazi csoda csak akkor tárul szemünk elé, ha belépünk a városfalakon kívül épült, kívülről erőd szerű, nem éppen látványos ókori színházba. Az épület belső tere teljes épségben fennmaradt, a színpad, a több szintes nézőtér ma is használható, alkalmanként használják is. Stílszerűen ókori zenés darabokat játszanak benne kitűnő akusztikája miatt. A 15000 férőhelyes színház talán az ország leglátványosabb ókori emléke, a római provinciák legnagyobb színházépülete.
Általában az amfiteátrumok a római provinciákban domboldalak mellett helyezkednek el, így oldották meg az ókori építészek a nézőterek szintemelkedését, ez az amfiteátrum azonban kivétel. Sík területen építették, hatalmas magasságú falai vannak, egyben erődként is szolgált, talán ennek is köszönhető fennmaradása. Körülötte vízmedencék maradványait láthatjuk. A fotókon is jól látszik a nézőtér meredeksége. A színpad felett helyezkednek el az öltözők, a nézőtér alatt hatalmas folyósokon közlekedtek a színészek és a kiszolgáló személyzet. Ezekben a hatalmas alagutakban mozgott az egész színházi infrastruktura. A hatalmas épület sötét vulkanikus bazaltkőből épült, ezért a falak feketék. A város fő nevezetessége ez a világon talán a legjobb állapotban megmaradt római színház, mely minden évben a megrendezésre kerülő nemzeti zenei fesztivál helyszíne és a Világörökség része.
Kategória: A Természet Világa
Címke: Arab Fülöp császár, Bosra amfiteátruma, Hauran bazaltfennsik, Hauran-grafitbánya
A Hauran bazaltfennsík bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Jökulsárlon
Európa legnagyobb gleccserének a Vatnajökull-nak a lábánál kialakult tó. Izland legnagyobb gleccsertava, amely közvetlen kapcsolatban áll az óceánnal, vizük keveredik. A tó félig sós vize így télen sem fagy be.
Az olvadékvíz tóban a hatalmas gleccserből leszakadt jéghegyek sodródnak lomhán, lassú méltósággal. A víz felszínén úszó jégtömbökön a tiszta jég kékje és a vulkánkitörések lerakódott porának befagyott szürkésfekete rétegei meseszerű látványt nyújtanak. Közöttük hajózva törpének érzi magát az ember/2.kép/
. A tavat az óceánnal egy gleccserfolyó köti össze. Ezen sodródnak kifelé az óceánhoz az olvadó, zsugorodó jégtáblák, jégsziklák. A partra vetődő jégtömbök lassan olvadva pusztulnak, fantasztikus múlékony, állandóan változó formákat mutatva.
A globális felmelegedés miatt a gleccser fokozatosan hátrál, a tó az elmúlt 30 évben duplájára nőtt. Idővel az egész tó egy tengeröböl lesz.
Kategória: A Természet Világa
Címke: Jökulsárlón
Jökulsárlon bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva